Σάββατο, 12 Φεβρουαρίου 2011

Η Φαντασία δεν είναι μόνο Κέλτικη-Παρουσίαση Κοράκι σε Άλικο Φόντο (Οι Γιοι της Στάχτης) και Το Δίκτυ του Ουρανού (Μύθοι των Οτόρι)




Από τον καιρό που πρωτοεκδόθηκε ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών του Τόλκιν η λογοτεχνία του Φανταστικού πήρε μια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Η τολκινική επιρροή ήταν τόσο μεγάλη στις χώρες όπου άνθησε το είδος, που οι επίδοξοι συγγραφείς του τότε- εξυμνημένοι του σήμερα- χάραξαν έναν μακρύ μονόδρομο. Στα χρόνια που ακολούθησαν η λογοτεχνία του Φανταστικού γέμισε με τριλογίες και ν-λογίες βασισμένες στο θρυλικό έργο του Τόλκιν, όπου ο εκάστοτε φανταστικός κόσμος απειλείται να καταστραφεί από την οργή ενός κακού Σκοτεινού Άρχοντα που έχει για υποχείρια τερατώδεις φυλές και ομάδες σατανικών μάγων και κληρικών, μα τελικά το σχέδιο του αποτρέπεται από μια συντροφιά θαρραλέων υπερασπιστών του Καλού, που προέρχονται συνήθως από κάποια συμμαχία συγκεκριμένων φυλών (Άνθρωποι, Ξωτικά, Νάνοι, κ.τ.λ) συχνά με τη βοήθεια ενός ιερού αντικειμένου ή μυθικού πλάσματος. Αυτό είναι το συνηθέστερο μοτίβο που συναντάμε στη φανταστική λογοτεχνία από το 70 και μετά, ένα μοτίβο που συνεχίστηκε και με την αυγή της νέας χιλιετίας, έπειτα από την επιτυχημένη κινηματογραφική μεταφορά του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών, καθώς η λογοτεχνία του Φανταστικού έγινε και πάλι δημοφιλής, αυτή τη φορά διεθνώς. Αν και υπάρχουν διαφορές ανάμεσα σε όλες αυτές τις ιστορίες, η αισθητική παραμένει σχεδόν η ίδια, μιας και πηγάζει από τους αρχαίους και μεσαιωνικούς θρύλους των Κελτών, των Βρετανών, των Γερμανών και των Σκανδιναβών, οι οποίοι ενέπνευσαν τον Τόλκιν να γράψει το έργο του.
Την τελευταία δεκαετία τα πράγματα κάπως άλλαξαν. Οι νέοι εκπρόσωποι του Φανταστικού άρχισαν να αποδεσμεύονται έστω μερικώς από την τολκινική επιροή, δίνοντας νέα πνοή στο χώρο. Μερικοί από αυτούς μετέφεραν τις ιστορίες τους σε άλλα πλαίσια, γεωγραφικά αλλά και χρονικά, μακριά από τη δυτική και βόρεια Ευρώπη των αρχαίων-μεσαιωνικών εποχών, βρίσκοντας την έμπνευση τους σε διαφορετικούς πολιτισμούς (χαρακτηριστικό παράδειγμα η σειρά Ταμεραίρ της Ναόμι Νόβικ, που διαδραματίζεται στην περίοδο των Ναπολεόντειων Πολέμων, παρά το γεγονός πως ο βασικός ήρωας είναι δρακοκαβαλάρης). Οι νέοι συγγραφείς πλέον διαλέγουν ποιον δρόμο θα ακολουθήσουν: κάποιοι θα μιμούνται-αντιγράφουν και κάποιοι θα πειραματίζονται-πρωτοτυπούν.
Στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν η Λίαν Χερν και ο πρωτοεμφανιζόμενος αλλά πολλά υποσχόμενος Λευτέρης Κεραμίδας. Απέφυγαν και οι δύο το κλασσικό μοτίβο και δημιούργησαν βασισμένοι σε ξεχωριστούς πολιτισμούς. Έτσι γεννήθηκαν αντίστοιχα τα έπη των Οτόρι (επηρεασμένο από την φεουδαρχική Ιαπωνία) και των Γιών της Στάχτης (επηρεασμένο από την Βυζαντινή Αυτοκρατορία και τις ελληνικές παραδόσεις), δύο σειρές βιβλίων που αγαπήθηκαν από το αναγνωστικό κοινό και τους φίλους του Φανταστικού.
Αυτές τις δυο σειρές βιβλίων οι εκδόσεις Πατάκη έφεραν κοντά μας και μας καλούν την Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου στο βιβλιοπωλείο της λεωφόρου Ακαδημίας για να παρουσιάσουν τους πιο πρόσφατους τίτλους (Το Δίκτυ του Ουρανού και το Κοράκι σε Άλικο Φόντο) και περάσουν το μήνυμα πως η Φαντασία δεν είναι μόνο Κέλτικη, καθώς και πολλά άλλα "δεν είναι μόνο".

Κι εδώ το κείμενο της παρουσίασης. Σας περιμένουμε όλους εκεί.

Οι Εκδόσεις Πατάκη σας προσκαλούν την Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου 2011 στις 07:00 μ.μ. στο βιβλιοπωλείο Πατάκη (Ακαδημίας 65, Αθήνα), στην παρουσίαση των βιβλίων Κοράκι σε άλικο φόντο του Ελευθέριου Κεραμίδα και Το δίχτυ του Ουρανού από τη σειρά Μύθοι των Οτόρι της Λίαν Χερν.
Για τα βιβλία θα μιλήσουν οι Μαρία Τοπάλη, ο Μάκης Πανώριος και ο Ελευθέριος Κεραμίδας. Θα προβληθούν φωτογραφίες του Αντώνη Τσούλου.